‘Bewaar je ticket, geniet later’

Culturele sector roept houders van tickets op: ‘Bewaar je ticket, geniet later’.

Nederlandse theaters, concertzalen, poppodia, evenement- en sportorganisatoren, musea en festivals vragen gezamenlijk aan bezoekers om hun tickets te behouden en zo de culturele sector te steunen. De sector heeft in gezamenlijkheid een regeling ontwikkeld, met ondersteuning van het
ministerie van OC&W en volgens de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
COVID-19 raakt ons allemaal, ook de culturele sector en de sport. Veel voorstellingen, festivals, wedstrijden en concerten worden noodgedwongen verplaatst of afgelast; musea en monumenten sluiten hun deuren. De verschillende brancheverenigingen slaan de handen ineen en roepen hun
bezoekers op om hun ticket te bewaren tot de deuren weer opengaan: Bewaar je ticket, geniet later.

Passend aanbod
De organisaties komen met passende oplossingen voor de houders van tickets, de bezoekers. Er wordt zoveel mogelijk gezocht naar nieuwe data voor de evenementen die nu geen doorgang kunnen vinden en het oorspronkelijke ticket blijft gewoon geldig. Is zo’n verplaatsing niet mogelijk, wordt het
evenement definitief afgelast of is de houder van het ticket verhinderd op de nieuwe datum, dan krijgt de houder van het ticket een voucher ter waarde van de oorspronkelijke ticketprijs, inclusief (service)kosten, die later ingewisseld kan worden. Hierdoor kunnen bezoekers alsnog genieten van een vervangende voorstelling, wedstrijd, festival, concert of tentoonstelling. Ticketkopers worden door de betreffende organisator geïnformeerd over de praktische afhandeling van hun evenement en tickets. Ook kunnen ticketkopers in veel gevallen ervoor kiezen om hun ticket om te zetten in een donatie, waarmee zij artiesten, makers en de mensen achter de schermen steunen.

Brede steun
De gezamenlijke regeling volgt de regels van de ACM en krijgt onder andere steun van minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: “Ook voor de culturele sector zijn dit uitdagende tijden. We kunnen de theaters, organisatoren, poppodia en musea helpen door naar de voorstellingen te blijven gaan, alleen later wanneer de omstandigheden het toe laten. Evenementen worden nu verplaatst. Bewaar je ticket en blijf van cultuur genieten. En kan je toch niet, vraag dan om een tegoedvoucher. Zo help je de culturele branche overeind te blijven.”

Geniet later
Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hoopt de sector dat houders van tickets hun bezoek aan hun favoriete podium of event uitstellen. Daardoor kan de culturele sector en de sport de grote economische klap die hen treft door de coronacrisis opvangen. Dit geeft de sector de ruimte om te werken aan nieuwe evenementen in de toekomst. Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar juist ook de mensen achter de schermen die deze evenementen mede mogelijk maken zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele en portsector.
De organisatoren hebben er uiteraard begrip voor als houders van tickets om welke reden dan ook niet van deze regeling gebruik willen of kunnen maken; zij kunnen alsnog hun geld terugvragen. De wijze waarop de restitutie verloopt is omschreven in de ‘Regeling ticketgelden coronacrisis’ en is gerelateerd aan de datum van het (oorspronkelijke of verplaatste) evenement.

Meer informatie over ‘Bewaar je ticket, geniet later’ kun je vinden op bewaarjeticket.nl en voor Engelstaligen op saveyourticket.nl

(Persbericht van donderdag 9 april 2020)

Theater Piet Mondriaan in verlaten toestand

‘Turks Fruit’ on line!

‘Theater thuis’ in onzekere tijden: TURKS FRUIT, het toneelstuk!
Toneelproducent en theater-impresariaat Hummelinck Stuurman biedt deze succesvoorstelling van 2019, bekroond als een van de vijf beste toneelstukken van dat jaar, integraal on line aan. Ga er maar rustig voor zitten en geniet van het hartbrekende liefdesdrama van Jan Wolkers en het formidabele toneelspel van Chris Peters, Ali Zijlstra, Bart Klever en Debbie Korper.
https://youtu.be/dtEgjBou8Kc

Gerard Alderliefste special guest bij ‘Testament – Lennaert Nijgh 75 jaar’

Gerard Alderliefste special guest bij ‘Testament – Lennaert Nijgh 75 jaar’

Met genoegen kunnen wij vermelden dat Gerard Alderliefste bij een aantal shows van ‘Testament – Lennaert Nijgh 75 jaar’ de ‘special guest’ zal zijn. Zo ook op 21 maart a.s. in ons theater. De veelzijdige zanger en muzikant vertelt hoe hij bij deze voorstelling betrokken werd en zich vooral ook betrokken voelt.

“In juli stond ik naast Jim de Groot op het podium van Paradiso. Een Franse avond, daar waar mijn grootste liefde ligt. Er was een leuke klik!
De wegen met Josée hadden al eens eerder gekruist en ik denk dat ik door deze feiten werd uitgenodigd. Leuk! Weer een nieuw avontuur!
Ik ken Lennaert Nijgh vooral van de hits met Boudewijn de Groot en dan vooral de Pastorale van Shaffy; mijn held en vooral muziekvriend, met wie ik zijn laatste 5 levensjaren heb gespeeld. Met groot respect voor Nijgh’s immense oeuvre ben ik super blij om me in meerdere liedjes te verdiepen!“

Extra voorstelling Spinvis, ‘In Werkelijkheid’, vrijdag 7 februari a.s.

Goed nieuws: nadat de voorstelling op 6 februari a.s. in een mum van tijd was uitverkocht, is er nu op vrijdag 7 februari een extra voorstelling van Spinvis in zaal Onder de Hanenbalken.
In het theaterconcert neemt Spinvis je mee in zijn taalrijke universum, vol absurde gedachtesprongen en verrassende wendingen. ‘In Werkelijkheid’ speelt zich af in een wereld die in werkelijkheid de onze zou kunnen zijn. Een muzikale vertelling waarin een hoop pareltjes voorbijkomen: uit het voorgaande oeuvre, zoals Ronnie gaat naar huis, Kom in de cockpit en Koning alcohol én van zijn laatste album Trein vuur dageraad, zoals hier: https://www.youtube.com/watch?v=AySM0u85wMQ
Wees er snel bij, er zijn nog beperkt kaarten!

Fuse wint Edison Klassiek Publieksprijs 2019

Het publiek kon via de Edison-website stemmen op hun favoriete artiesten en hun albums klassieke muziek. De vier genomineerden waren Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss, Fuse, Luci Horsch & Academy of Ancient Music en het Van Baerle Trio. Het album ‘Studio 2’ van Fuse won glorieus en kreeg maar liefst 59% van de stemmen.

Op zondag 24 november jl. werd de Edison Klassiek Publieksprijs 2019 aan Fuse uitgereikt tijdens de wekelijkse uitzending van het NPO2 t.v.-programma Podium Witteman, waarvan het zeskoppige ensemble ook en niet toevallig de vaste ‘huisband’ is
Een voorproefje voor het concert van Fuse in de Dorpskerk van Abcoude op 25 januari a.s.: https://fusemusic.nl/video/

Fuse

Nieuwe album ‘Dansé Dansé’ van New Cool Collective vandaag uit

NCC

15-11-2019 : Het nieuwe album ‘Dansé Dansé’ van New Cool Collective is vandaag uitgekomen.

‘Dansé Dansé’ is de gelijknamige titel van de concerttour die 22 februari 2020 ook ons theater aandoet. Net als afgelopen seizoen belooft dit weer een heerlijk sta- en dans(!)-concert te worden. Wat New Cool Collective komt na vorig seizoen alweer direct terug op nadrukkelijk verzoek van veel super-enthousiaste bezoekers van het vorige concert. Luister voor de warming up alvast naar de muziek, via de link naar alle streaming services: https://fanlink.to/DanseDanseAlbum. En idem naar de teaser-video: https://www.dropbox.com/s/4ask3pe8cnoqn04/ncc-dansedanse-teaser-v2.mp4?dl=0

Koop nu alvast je kaarten voordat de (dans-)zaal helemaal vol is. En kom  ‘Dansé Dansé’ !

Inleiding op Fort Europa

Inleiding op ‘Fort Europa’

‘Fort Europa’ is de titel van de mooie, intrigerende en zeer actuele muziektheater- voorstelling die 21 december a.s. is te zien in Theater Piet Mondriaan. De voorstelling is gebaseerd op de novelle van de Belgische schrijver Tom Lanoye. In samenwerking met de Bibliotheek Abcoude en het Cursusproject Abcoude-Baambrugge heeft de Stichting Ab-Art/Theater Piet Mondriaan de regisseur van het stuk, Michiel de Regt, uitgenodigd en bereid gevonden om een inleiding op het stuk te houden. Deze inleiding is op dinsdag 10 december a.s. in zaal Onder de Hanenbalken, boven café-restaurant De Eendracht, Hoogstraat 37 te Abcoude. Aanvang 20.00 uur.

Aanmelding voor de inleiding

De inleiding is toegankelijk voor iedereen die hierin is geïnteresseerd: voor hen die al entreekaarten hebben gekocht en voor degenen die om andere redenen belangstelling hebben. De toegang is vrij en een gratis consumptie worden de aanwezigen aangeboden. Voor en na de inleiding van Michiel de Regt is ter plekke gelegenheid om entreekaarten voor de voorstelling te kopen.

Vanwege het maximum aantal toe te laten gasten in zaal Onder de Hanenbalken is aanmelding vooraf per e-mail naar info@ab-art.nl noodzakelijk. U krijgt per antwoord-mail een bevestiging van uw reservering of het bericht dat de zaal vol is. 

Het boek tevoren lezen?

Bibliotheek Abcoude beschikt over 8 exemplaren van de novelle ‘Fort Europa’. Leden maar ook niet-leden van de bibliotheek kunnen aldaar een exemplaar van het boek lenen. De lener wordt gevraagd om de novelle binnen 5 dagen weer naar de bibliotheek terug te brengen zodat zoveel mogelijk geïnteresseerden de gelegenheid hebben het werk voor de voorstelling op 21 december a.s. te lezen.

Tom Lanoye

Tom Lanoye (1958) woont en werkt in Antwerpen en Kaapstad. Hij staat bekend als romancier, theaterauteur, dichter, scenarist en performer. Zijn werk is vertaald in meer dan vijftien talen, er zijn stukken van hem gespeeld in twintig landen en op zijn palmares staan bestsellers als Kartonnen dozen, Ten oorlog en Gelukkige slaven. In 2012 schreef hij het Boekenweekgeschenk Heldere hemel. In 2014 ontving hij voor zijn oeuvre de Constantijn Huygensprijs.

Samenvatting van ‘Fort Europa’

 Steeds meer Europeanen wantrouwen Brussel en zijn bureaucratie. Ze verlangen terug naar hun land van weleer, met overzichtelijke grenzen en vertrouwde structuren. Tegelijk bouwt datzelfde Europa steeds eensgezinder een muur om zich heen, die de gelukzoekers en de vluchtelingen buiten moet houden.
Over die tweespalt schreef Tom Lanoye deze theaternovelle. Hij buigt zich over de bewoners van het fort Europa, van wie hij er zelf een is.

‘Fort Europa’ is een stemmenballet geworden, met goed gekozen en fraai uitgevoerde zang en muziek. De ruggengraat bestaat uit harde, vaak hilarische dialogen, gevoerd door anonieme Europeanen. Zij filosoferen over wat zij het meest zouden missen, mocht het Oude Continent ophouden te bestaan.
Daarnaast voert Lanoye zeven metaforische figuren op, die ieder een getuigenis afleggen of een pleidooi ten eigen gunste houden. Een kleine Belg naast een chassidische jood. Een industriële ondernemer die de lof zingt van de naamloze vennootschap naast een stamcelbiologe die betoogt dat Amerika een mislukt experiment is. En tot slot drie oude hoeren – een kruising tussen gratiën en schikgodinnen. Zij vellen een verrassend verdict. De Europeanen hebben nog maar één kans om echt Europeaan te worden. Ze moeten het fort opgeven en Europa verlaten.

Contact

website: www.theaterpietmondriaan.nl

e-mail: info@ab-art.nl of info@theaterpietmondriaan.nl

tel: 06-45430605

superrecensies Alles Is Er door Louise Korthals

De Telegraaf geeft 5***** voor Alles is er, een luide oerkreet van Louise Korthals!
Uit de recensie: ‘Korthals, die op het podium wordt bijgestaan door de fijne muzikanten Erik Verwey en Mark van Bruggen, is voor het eerst de samenwerking aangegaan met toneelregisseur Olivier Diepenhorst en dat betaalt zich uit in een mooi uitgebalanceerd dramatisch programma dat je van begin tot eind op het puntje van je stoel houdt.’(…) ‘Louise Korthals was vanaf het begin van haar carrière af aan al een talent om serieus rekening mee te houden, maar in dit programma bewijst zij tot de absolute cabarettop te horen.’
Recensent van Theaterkrant Ruud Buurman voorziet de voorstelling met een badge waarop een diamant te zien is, een kwalificatie van Theaterkrant wanneer een voorstelling bijzonder goed is, of opmerkelijk in zijn genre of in het oeuvre van de maker. Hij schrijft: ‘De titel van deze voorstelling dekt de lading ervan behoorlijk. Want ze voert je langs al die emoties die een theaterprogramma boeiend en leuk maken. Het is heftig, om te schateren, stil, ontroerend, afstandelijk en arrogant, irritant, te dik aangezet, schitterend bedacht en platgetreden paadje. Makkelijk en lastig, mooi en lelijk, cynisch, oprecht woedend en pathetisch. Dat alles wordt in het gareel gehouden en tot rust gemaand door haar liedjes, ook nu weer een grote kracht. Ze wordt begeleid door Erik Verwey en Mark van Bruggen.’ (…) ‘Louise Korthals won in 2011 het Amsterdams Kleinkunst Festival en liep een jaar later al met een Neerlands Hoop op zak. Want die krijg je als je wordt beschouwd als een groot talent voor de toekomst. Alles is er onderstreept dat weer.’

Ook de Volkskrant (****) is erg enthousiast over Alles is er: ‘Korthals is op haar sterkst wanneer ze de humor zoekt in haar persoonlijk leven, zoals wanneer ze haar angst beschrijft dat ze ’s nachts haar baby dood zou slaan (want babygehuil zit op dezelfde irritante frequentie als het gezoem van muggen)’. (…) ‘…van alle emoties die Alles is er oproept, ligt bewondering aan het eind van de kolkende rit voor de hand.’

Trouw (****) tenslotte schrijft onder meer: ‘Korthals koppelt op een slimme manier het persoonlijke verhaal van haar eigen moederschap aan de maatschappelijke actualiteit.’ (…) ‘De fysieke power waarmee Korthals over een podium, bezaaid met muziekstandaarden banjert, maakt dat je steeds geboeid blijft kijken. Dank zij haar heldere performance en de kundige regie van Olivier Diepenhorst, word je echt wakker geschuwd. Een prettig gevoel om de zaal mee te verlaten.’