Na Rhapsody (2013) waarin ze de dialoog tussen Ravel en Bartók geopend heeft, Myth (2015) met werken van Szymanowski en Strawinsky en Dedications (2016), een album met composities van Fauré, Kreisler en Saint-Saëns, heeft Rosanne Philippens deze maand haar vierde cd uitgebracht: Rosanne Philippens Plays Prokofiev.
De Volkskrant beloonde Dedications vorig jaar met een maximale vijfsterrenrecensie. En ook deze Prokofjev-cd brengt de handen langdurig op elkaar. In haar viersterrenrecensie in de Volkskrant noemt recensent Biëlla Luttmer ‘een juweel van een cd’. Hieronder de hele recensie.
de Volkskrant 6 oktober 2017 (****) Opnieuw heeft Rosanne Philippens een juweel van een cd gemaakt. Op drie manieren laat ze haar licht schijnen op de muziek van Sergej Prokofjev: met het Sinfonieorchester St. Gallen, met haar vaste pianist Julien Quentin en alleen, met haar Stradivarius die luistert naar de naam Barrere.
Het Tweede vioolconcert grijpt ze aan voor grote, gepassioneerde gebaren. Meteen al in de onheilspellende sololijn, waarmee het concert opent, hoor je hoe goed ze zich thuis voelt in deze oer-Russische muziek. Ze maakt de melodie persoonlijk, met kleine glijertjes tussen de tonen en een klankintensiteit die je niet loslaat.
Dirigent Otto Tausk, chef van het Orkest van St. Gallen, leidt Philippens als een gewiekste danspartner door de partituur: op sommige plekken zweven ze ritmisch en strak tegen elkaar aan, op andere plekken hoor je twee persoonlijkheden in een razend spannende dialoog.
Heeft u nog meer aanbeveling nodig om op 9 december a.s. het concert Meeting Point met zus Julia Philippens en anderen in de Dorpskerk van Abcoude bij te wonen?